Kvalitní, značkové zboží, ale i levnější, a široká nabídka produktů od oblečení po elektroniku pod jednou střechou. Česko-slovenský trh si vyhlédli dravci z okolí, osvědčené řetězce maloobchodních prodejen.

Vstup do obou zemí v příštím roce oznámil německý diskont Woolworth, prodejce oblečení, doplňků a dekorací. Sází na levné zboží.

Z Německa expanduje i populární drogerie Müller. Firma oslovila nejprve slovenské spotřebitele a již má zápis v tamním obchodním rejstříku. „Müller pokračuje ve své strategii a svou první pobočkou v roce 2025 expanduje na Slovensko,“ sdělili zástupci maloobchodu. V Česku se poté bude snažit prosadit přes silnou trojici drogerií Teta, dm-drogerie markt a Rossmann.

Polskou Biedronku objevovali čeští zákaznici bydlící u hranic severních sousedů zvlášť za inflační krize. Na Slovensku už řetězec zahájil nábor zaměstnanců pro nové prodejny zatím v pěti městech. Nejbližší od Česka jsou Senica vzdálená 30 kilometrů od jihomoravského Hodonína a Považská Bystrica, která se nachází asi 40 kilometrů od hranic s Valašskem. Otevření prodejen se tak blíží. Zda se obchodní řetězec s beruškou v logu později vydá i do Česka, není jasné.

První týdny? Velké slevy

Podle marketingového experta Pavla Řehulky se s novými řetězci spotřebitelé mají na co těšit. „Pro nás zákazníky to jsou vždy předčasné Vánoce. U nových vstupů na trh je totiž běžné, že v prvních týdnech po otevření sází firmy na agresivní marketingové kampaně. A často je spojují s velkými slevami. Snaží se tím rychle získat zákazníky a vybudovat o značce povědomí,“ vysvětlil.

Co přinesou nové řetězce spotřebitelům? „Woolworth může těžit z nabídky kvalitního zboží za nízké ceny. Müller může konkurovat svým bohatým sortimentem a značkovým zbožím, které není běžně dostupné v jiných drogeriích. A u Biedronky bychom mohli očekávat podobnou strategii, jakou úspěšně používá v Polsku – nízké ceny a pravidelné akce, které udržují zákazníky motivované k opakovaným nákupům,“ nastínil Řehulka.

Podle odborníků v oboru zájem značek o střední Evropu ukazuje na stabilizaci ekonomik v regionu, a vysokou spotřebitelskou poptávku. Výhodou jsou i nižší provozní náklady než u západoevropských trhů. „Firmy jako Müller a Woolworth tedy hledají nové příležitosti v zemích, kde vidí potenciál pro svůj růst. A to i přesto, že je my sami můžeme považovat za nasycené. Jsou přesvědčené o tom, že právě jejich sortiment, nabídka a způsob prodeje bude pro zákazníky lákavější,“ doplnil Řehulka.

Diskont Woolworth podle něj jen v Německu otevírá 100 prodejen ročně. V Česku má být konkurencí pro KiK, Action, Tedi či Pepco. „Aktuálně jednáme se správci nemovitostí v Česku a Slovensku a pracujeme na finálních nájemních smlouvách,“ řekl nedávno pro český Forbes mluvčí společnosti Woolworth Roland Rissel.

Problém se stavbou prodejen

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Tomáše Prouzy se sem nové společnosti dostanou v době, kdy tržby porostou a návratnost investice tak bude rychlejší, než kdyby na český trh vstoupily před rokem či dvěma. „Navíc v současnosti mají lidé dobrou náladu a jsou ochotni utrácet, mají i větší chuť zkoušet nové výrobky a testovat nové obchody,“ pověděl Deníku Prouza. S tím, že to zvlášť v segmentu nepotravinového zboží potvrdil i čtvrtletní SOCR Retail Index.

Na nově příchozí se dívá tak, že větší konkurence vždy znamená širší nabídku a nižší ceny. Podle Prouzy bude hodně záležet na tom, jak rychle nováčci dokáží pokrýt celý český trh. „Pokud se zejména drogerii Müller podaří při spuštění mít síť alespoň 50 až 60 obchodů, povede to bezpochyby k nižším cenám a větší marketingové soutěži s ostatními drogistickými sítěmi. Pokud začnou jen s několika málo prodejnami, bude efekt minimální,“ odhadl.

Komplikací může být stavba nových prodejen kvůli složité stavební byrokracii. „Řada obchodů tak musí při své expanzi kupovat nebo si pronajímat existující prodejny. Větší konkurenci by rozhodně pomohlo, kdyby se konečně podařilo zmodernizovat stavební právo a budování nových prodejen by trvalo rok a ne pět kvůli shánění dalších a dalších papírů,“ zmínil Prouza.

Jistota jsou velká města

Kde vyrostou první prodejny zatím není jasné. Pro Deník to ale zkusil odhadnou konzultant CZ Retail Advisors Tomáš Krejcar. „V první vlně se nejspíš zaměří na velká města, jako jsou Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové a Liberec, následně na další větší města. Zatím tyto značky na našem trhu zná jen minimum lidí, proto si myslím, že budou chtít za začátku lepší lokality a již fungující centra, které jim pomohou zvýšit povědomí mezi zákazníky,“ uvažoval Krejcar.

Očekává, že prioritou budou obchodní centra, prostory velikosti od 800 do 2000 metrů čtverečních. „Bude náročné najít takto velké prostory, jelikož ne vždy jsou k dispozici. Druhá věc je, že jelikož obchodní centra prodávají široké spektrum produktů, nebude jednoduché přesvědčit pronajímatele. A to proto, aby to nekanibalizovalo na ostatních obdobných obchodech v centru,“ zamyslel se.

Krejcar tak velkou šanci vidí v expanzi do retail parků, kde takto velké prostory jsou a cenově jsou obecně dostupnější.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy

Doporučené