Už čtrnáct let mělo mít Česko hotovou páteřní dálniční síť. Od roku 2010 se však termín dokončení odkládá. V současné době řidiči využívají přes 1 400 kilometrů, dalších šest stovek kilometrů stále zbývá dostavět. Jedná se přitom o důležité úseky. Dodnes chybí přímé spojení z hlavního města Prahy do Karlových Varů, do jižních Čech. Stejně tak chybí důležitá spojka Čech s Moravou v podobě dálnice D35. „Sesterská“ dálnice po zprovoznění značně uleví přetížené D1 mezi Prahou a Brnem.

Jedním z důvodů chybějící infrastruktury je i pomalé tempo výstavby. Zatímco v Polsku, které je zhruba čtyřikrát větší než Česko, se postaví ročně bezmála 290 kilometrů dálnic, v tuzemsku je to cirka 17 kilometrů ročně.

Nedostavěná dálniční síť přitom představuje problém nejen pro řidiče, ale i české dopravce. „Je paradoxem, že tak významná tranzitní země nemá přímé dálniční spojení ani se všemi sousedními státy. Z pohledu dopravců to znamená nižší efektivitu, složitější plánování tras i vyšší náklady,“ připomněl jednatel silo cisternového dopravce Conti-RSC Ondřej Stöhr.

Chybí dálnice i informační tabule

Chybějící infrastruktura navíc zásadně ovlivňuje bezpečnost dopravy. „Chybějící dálnice jsou velkým problémem Česka. Ostatně je to vidět dnes a denně, co se děje na D1 nebo u Prahy, kdy řidiči musí čekat v kolonách. Dalším problémem jsou chybějící informační tabule,“ poznamenal dopravní expert Roman Budský.

Česko se pokouší rest dohnat. Po letech strádání se v letošním roce otevře 118 dálničních kilometrů. Tempo výstavby nových dálničních úseků a silnici I. třídy chce ministerstvo dopravy udržet i v dalších letech. I proto by měl Státní fond dopravní infrastruktury hospodařit v roce 2025 s rekordními 160,3 miliardy korun. To je oproti současnému rozpočtu navýšení o deset miliard korun.

Ředitelství silnic a dálnic by mělo získat 80,7 miliard korun na pokrytí investičních a neinvestičních akcí. „Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, ale i zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

V současné době je ve výstavbě bezmála 226 kilometrů dálnic. V příštím roce začnou stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, ale také dálnic D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice.

Modernizace železnice

Opomíjená nezůstává ani železnice. Podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by Správa železnic mohla hospodařit s 62,7 miliardami korun. Peníze mají směřovat nejen do modernizace infrastruktury či výstavby železniční tratě Praha – Kladno, ale i na přípravu vysokorychlostních tratí.

Zda Státní fond dopravní infrastruktury nakonec požadovaný balík peněz získá, není zatím jisté. Musí jej posvětit vláda. Zatím je návrh v připomínkovém řízení.

ZDROJ ZDE ✅ REKLAMU ✅ můžete mít zde například formou zpětného odkazu více :Ceny reklamy

Doporučené